گذشته ی ما درسنامهً آینده ی ما است
  م ی هادی م ی هادی

در مجموعه ای وظایف در پیشرو در گزارش سالانهً ن ف د ت ا بمناست سومین سالگرد آن آمده است :

( رفقا !

ما باید به اساسی ترین بحث ها و مسایل جهانی و منطقوی پاسخ روشن داشته باشیم .

اساسی ترین سوالات این ها اند.

-انتخابات شورای ملی و ریاست جمهوری پیشرو ست چه باید کرد ؟

- سیاست های فعال و موثر در شرایط موجود کدام ها اند.؟

- راهکارها و فرایند آینده نهضت فراگیر را چطور از حال به آینده نگریست ؟

- باور های مردم ،حلقات سیاسی و اندیشه ها ی چپ چطور میتواند باهم یکجا عمل نمایند .؟

- نهضت فراگیر در میان توده های مردم و حلقات روشن فکری در کجا قرار دارد.؟

- اعضای نهضت فراگیراز تجارب و اندوخته هایش به آینده چطور باوردارد ؟راه مبارزه با نواقص وکمبود ها چگونه مشخص میگردد).

با درنظرداشت تحلیل مبوسط در این گزارش از چگونگی وضعيت سیاسی ، نظامی واقتصادی ، چگونگی تعین وظایف در قبال آن ، نهضت در سال پیشروبرای کار های تشکیلاتی خود مطابق به احکام اساسنامه ن ف د ت ا برای تدویر کار کنگره وجلسات آن ، آماده گی خواهد گرفت .

لذا ، سال پیشرو برای ن ف د ت ا نسبت به هر وقت دیگر، سال پلان ،سال کاروجدیت میباشد . به اساس نورم های پیش بینی شده در اساسنامه در مورد کنگره واخذ تدابیر برای آن بیشتر از پنج ماه وقت باقی نمانده است .

واما در باره ی سوالات مطرح شده در گزارش سومین سالگرد نهضت تا آنجا که دربخش وظایف اعضای نهضت دراساسنامه قید میباشد ، هریک ما،وظیفتأ باید در طرح تدابیردراین رابطه شرکت نماييم. احتمالا طرح این مساله نیز چنین یک مقصد را دنبال مینماید . از اینروبه حیث یک عضو نهضت ،نظریات پیشنهادی خودرا درباره ی موضوعات فوق تقدیم مینمایم

در باره ی سوال (انتخابات شورای ملی و ریاست جمهوری كه درپیشرو ست چه باید کرد ؟)

یکی از تدابیر موثر در راستای این وظایف همانا وحدت سازمانهای رفیق وهم اندیش است.

با وجودیکه آگاهانه ویا نا آگاهانه موانع در راه تامین آن ایجاد میشود . مگر هنوز ما این امکان را از دست نداده ایم باید با تمام قوا وانرژی وبا نیات سالم وصادقانه در این باره بايدکار ومبارزه نماییم . دراین صورت است که به اساسی ترین ومبرم ترین سوالات میتوانیم جواب نه تنها قناعت بخش بلکه جواب قاطع ارایه نماییم . هرگاه با وجود آرزومندی های ما وخواست و ضرورت شرایط، فکر میشود که نمیتوانیم فوری به آن مرحله برسیم .(در حالیکه اگر بخواهیم هم امکانات وهم وقت کافی در اختیار داریم .) پیشنهاد بطور مشخص این است که :

در مورد انتخابات (شورای ملی )مناطق تحت نفوذ احزاب رفیق وهم اندیش با همکاری رفقا، جوانب مختلف اين موضوع ، بدون بزرگ جلو دادن سازمانهای مشخص بررسی گردیده ، کاندید های مشترک برای شورای ملی معرفی شود.

درباره ی معرفی کاندید ریاست جمهوری جلسه ی را درسطح معاونین احزاب رفیق وهم اندیش پیشنهاد مینماییم تا غرض معرفی کاندید مشترک توافق وتفاهم نمایند .

سیاست های فعال و موثر در شرایط موجود کدام ها اند

سیاست های فعال تنها به اثر موضع گیری ها در برابر رخدادها میتواند سیاست فعال باشد.لذا ،نظرپیشنهادی این است : وقتی ما تصمیم داریم در انتخابات شورای ملی و انتخابات ریاست جمهوری شرکت نما ییم باید مواضع واهداف ما دقیقا روشن وشفاف مطرح گردند. حضور ما در این انتخابات با برنامه های جامع در عرصه های سیاسی اقتصادی ونظامی خود بخود بیانگر سیاست فعال ما است. البته تدابیر اجرایی آن برویت توافقات همگانی سازمان بر مبنای یک طرح ویایک روش از نظر خواهی تمام اعضا گذشتانده شده ودرعرصهً عمل قرار داده شود .

راهکارها و فرایند آیندهً نهضت فراگیر را چطور از حال به آینده نگریست ؟

همه طرح ها تنها با اشتراک همگانی میتوانند عملی باشد.لذا،در هر طرح وتدبیراز هر وسیلهً ممکن وموازی با اصول باید توافق همگانی بدست آید وحاصل گردد این خود راه را برای آینده نشانی میکند ومارا در طرح وتدابیر بسوی آینده فعال میسازد.لذا،پیشنهاد نظری این است که اول "رهرو ها "را انسجام بدهیم تا فرایند آیندهً نهضت بوسیلهً آن تضمین شود .

باور های مردم ،حلقات سیاسی و اندیشه ها ی چپ چطور میتوانند باهم يكجا عمل نمايند ؟.

گذشت ، عدم خود محوری ، ارزش دادن به نظریات وپیشنهادات ، پاسخ منطقی ورفیقانه به انتقادات، برطرف کردن تناقضات نظری وعملی ، وهم آهنگ سازی نظرات ، تخریب نکردن پایه های که بالای آن ایستاده ایم همه باعث اعتماد وباورمیان حزبی شده سبب جلب توجه مردم شده اعتماد وباور حلقات سیاسی را نسبت به سازمان ببار آورده خود بخود این فضا سبب آن میشود که این نیروها با هم یکجا ومشترک عمل نمایند .

لذا،پیشنهاد این است برای جلب مردم عملکرد همآهنگ ما وشعار واحد که با برنامه های احزاب رفیق وهم اندیش همخوانی داشته باشد مطرح است. این اقدام خود بخود از طرف سازمانهای رفیق ،نیرو ها وشخصیت های رفیق مورد حمایت قرار میگیرد .

نهضت فراگیر در میان توده های مردم و حلقات روشن فکری در کجا قرار دارد.؟

بدون شک دیدگاه مردم وحلقات روشنفکری درمورد شناخت نهضت بربنیاد اصلی قرار دارد که اعتماد مردم از آن ناشی میشود .این اعتماد از نسبت های قبول شدهً شرایط تاریخی بوجود آمده است. یعنی وضعیت معرف این نسبت های برتر است.این ابداً نیست ، رویکرد شرایط است . لذا پیشنهاد این است کار تبلیغی ما در جهت بر ملا ساختن این حقیقت که ما بر بنیاد یک اصل قدیم بنا یافته ایم موقعیت شایسته نهضت را در میان توده های مردم تعین میکند .

اعضای نهضت فراگیر از تجارب و اندوخته هایشان به آینده چطور باور دارند ؟راه مبارزه با نواقص وکمبود ها چگونه مشخص میگردد ؟

ما به اساس یک اعتماد وباور بدور هم تجمع نموده ایم ، این اعتماد وباور از روی یک آرمان و مقصد، ثابت وپا بر جای است .اما چرا اعتماد ما نسبت به یکدیگر خدشه دار شده است ؟ این وضعيت ناشی از بی تفاوتی مسوولین تشکیلاتی بوجود آمده است . حسن نیات رفیقانه در گفتگو ها ی ما وجود ندارد . خطاب های ما آگنده از بلند پروازی وفضیلت فروشی است . دیگران را ارزش نمیدهیم . خود را بهتر وبرتر از دیگران جلوه میدهیم .فکر میکنیم سخن گفتن در باره سرنوشت همگانی واز اهداف خود دفاع کردن وآرمانهای خود را توضیح دادن، ماجرا جویی است. لذا، اکثریت مسوول به جز در جلسات خاص در میان رفقا حضور ندارند . سایت های رفقا را به دلخواه خود درجه میدهیم . از نشر یک مقاله هرقدر هم اگر به نفع نهضت باشد در سایت رفیق دیگر نا خوشنود میشویم . برای رفقایيکه با ایشان اختلاف شخصی ویا سلیقوی داریم روی خوش در جلسات نشان نمیدهیم . یادداشت ها ومقالات شانرا در سایت خود راه نمیدهیم . نه حقیقتا آشتی میکنیم ونه واقعا با دلایل دشمنی مینماییم . در حالیکه آرمان ، هدف ومقصد همهً ما یکی است. کوشش میکنیم تا بهر ترتیب شده رفیقی راکه با او مخالفت شخصی داریم حتما مغلوب بسازیم . در این باب پیشنهاد این است :

رفقای مسوول از فکر اینکه اعتبار واعتماد در خاموش نشستن است بیرون شوند. در میان رفقا خارج از جلسات نهضت بیایند . مقاله ها یادداشت ها ونظریات شانرا با نام های اصلی شان انعکاس بدهند .وشرکت فعال در پروسهً تبلیغاتی نمایند . با جواب متواضع دربرابر سوالات رفقا سمبول برخورد رفیقانه میان رفقا گردند . از طریق نشر نظریات شان الگو ی قاطعیت مبارزه گردند .در حقیقت در این عرصه وقتی با پیشروی باعث دل پری ما ميگردند و سبب تقویت و باروری باور ها میشوند كه خود نمونه وسمبول عملی ادعاهاي شانباشند .اگر این کار ها درست نیست گفته شود که دیگر ما هم از آن دست بکشیم یا در گوشهً بنیشینیم ویا مانند گرداب های ديگر، در اطراف خود بگردیم.

راه برای آینده باز است این ما هستیم که دشواری ها ومشکلات را خود ما سر راه ما خلق میکنیم .همه به اساس قبول سند اساسی ومرامی خودرا در تصمیم گیری ها وفیصله هاشریک میدانیم .لذا، برای اینکه به آینده برویم ، حتمی است که به اساس تعهد خود عمل نماییم . خارج از آن هرکس به جایی دیگر خواهد رسید.

در قسمتی از گزارش سالانه نهضت بمناست سومین سالگرد آن آمده است:

- آموزش اساسنامه و مرامنامهً نهضت در جلسات واحد های اولیه تامین گردد و درین جلسات هر یک ار اعضای جلسه از آموزش و فراگیری این دو سند علماً تنظیم شده در جلسه به گونهً مختصر معلومات دهند تا به همه اعضای جلسه فرصت داده شود تا از اینطریق آموزش اساسنامه و مرامنامه سازماندهی گردد.

عمل کردن به سند اساسی سازمان ، مشخصهً عضویت در سازمان است. وقتی عضویت میگوییم ، مسوولین صاحب صلاحیت تشکیلاتی مستثنی قرار نمیگیرند. بسا دیده شده كه درمواردی عملکردهای ما مطابق این سند حسایت ها را بر انگیخته وسبب کشیدگی ها گردیده است . لذا، پیشنهاد میکنم: اول رفقای مسوول آنرا خوب بخوانند وبالای خود تطبیق نمایند. یکی از عدم موارد تطبیقی آن بی پاسخ گذاشتن سوالات رفقا ، نشر نشدن نظریات رفقا در نشرات نهضت و توجه نکردن به پیشنهادات رفقا میباشد . در اساسنامهً نهضت در موارد فوق وبیشتر ازآن آمده است :

حقوق و وظایف اعضای نهضت فراگیر

حقوق ووظایف اعضا عبارت اند از:

3- نظریات ، پیشنهادات و انتقادات خودرا به ارگانها و سازمانهای نهضت فراگیر ارائه دهد ودربحث پیرامون فعالیت و گزارش دهی نهضت فراگیر ابراز نظر نموده ومیتواند هر مقام را در مطبوعات نهضت فراگیر وخارج ازآن انتقاد نماید.

4-از فعالیتها وتصامیم ارگانهای بالا تر وهمچنان از نتایج پیشنهادات ونظریات خود در تشکیلات مطلع شود.

5- برای هرمقام و مسئولیتهای مختلف خودرا کاندید نماید ویا کاندید مورد نظر خودرا انتخاب کند.

6- در تهیه اسناد سهم گیرد واز تصمیم آن اگاهی حاصل نماید .

7- حق العضویت خودرا بپردازد.

8- به تناسب امکانات وتوانائی در فعالیتهای نهضت فراگیر سهم گیرد ونهضت فراگیر را یاری رساند.

9- اعضای نهضت فراگیر حق دارند نظریات خودرا طرح ودر مطبوعات نهضت فراگیر انتشار دهد ودر سیاست گزاری آن سهم بگیرد.

10- فعالیت در راستای نهضت فراگیر با ارزش است ، وبه فعالیت هرعضو ارج گذاشته میشود .

بیايید در پهلوی عملکرد به این سند، درسنامه گذشته ما را هم مرور نماییم تا به آیندهً آیدال برسیم

پیروز باد آرمانهای شریفانه انسانهای متعهد برای سعادت انسان


July 13th, 2008


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
گزیده مقالات